Pärast Teist maailmasõda, 16. detsembril 1946, avas Pariisis veel tundmatu moekunstnik Christian Dior oma moemaja. Sel ajal oli ta juba 42-aastane. Dioril oli rikkalik kogemus: ta töötas illustraatori ja disainerina selliste tuntud Pariisi moedisainerite juures nagu Robert Piguet ja Lucien Lelong. Viimasega töötas ta ka Pierre Balmainiga – oma kolleegi ja tulevase moemaja asutajaga, mis eksisteerib tänaseni.
Peaaegu aasta hiljem, 12. veebruaril 1947, esitles Christian Dior maailmale esmakordselt oma loomingut. Tema debüütkollektsioon haute couture Kevad/Suvi 1947 kandis kahte nime: Corolle (prantsuse keeles „õiekroon“) ja En 8 („figuur 8“), viidates naiseliku silueti graatsilistele joontele. Need nimed polnud juhuslikud: Dior tahtis rõhutada oma mudelite õrnust ja naiselikkust. Peene vöökoha, lopsakate seelikute ja rõhutatud rinnajoonega kleidid said tõeliseks naiselikkuse hümniks. Kollektsiooni silmapaistvate esemete hulgas oli ka Bar kostüüm – liibuv baskiga jakk, mis tõstis esile vöökoha ja puusad, koos mahuka seelikuga.

Bar jakk Dior’i esimesest kollektsioonist, 1947
Avalikkuse reaktsioon oli mitmetahuline. Mõned kritiseerisid Diorit liigse kangakulu pärast – ühe kleidi jaoks võis kuluda kuni 20 meetrit kangast, mis sõjajärgsetel aastatel tundus erakordselt palju. Teised, sealhulgas Gabrielle Chanel, olid rahulolematud, et moedisainer viis naised tagasi korsettide ajastusse. Kuid edu rääkis iseenda eest. Kollektsioon pälvis ülemaailmse tähelepanu ning sümboolseks hetkeks sai Harper’s Bazaar toimetaja Carmel Snow’ fraas. Pärast moeetendust ütles ta: „Mu kallis Christian, sinu kleidid on täiesti uus ilme!“ Ingliskeelne nimetus New Look levis ja peagi muutus see nähtuseks, mis vallutas mitte ainult Prantsusmaa, vaid kogu maailma.
Miks sai New Look kollektsioon nii eriliseks? Selle mõistmiseks tasub minna tagasi Teise maailmasõja aega. Nendel süngetel aastatel töötasid prantsuse naised meestega võrdselt, unustades luksuse ja peod. Kangast ei jätkunud isegi lihtsa riietuse jaoks – iga nööpi hoiti kokku. Ja siis, 1947. aastal, kinkis Christian Dior Pariisile eluõhu. Tema kleidid tõid naistele tagasi romantika ja õrnuse tunde, justkui õitsev lill. Raskustest väsinud inimesed igatsesid pidu, unistusi, muinasjuttu. See on moe igavene rütm: minimalism annab teed maksimalismile ja tsükkel kordub.
New Look ei määranud ainult järgmise kümnendi tooni – sellest sai legend, mida on uuesti tõlgendanud mitte ainult Dior’i moemaja loomingulised direktorid, nagu Yves Saint-Laurent, John Galliano ja praegune Maria Grazia Chiuri, vaid ka moedisainerid üle kogu maailma.

Kleit New Look stiilis, Christian Dior’i autorsus, 1949
Photo by Aleksandr Dyskin / Shutterstock.com

Yves Saint-Laurent’i tõlgendus New Look stiilis kleidist, 1959

Kleit à la Marie Antoinette New Look stiilis, John Galliano autorsus, 2000

New Look stiilis kleit praeguselt Dior’i loovjuhilt Maria Grazia Chiurilt, 2017 (inspireeritud Christian Dior’i 1949. aasta kleidist)