10. aprillil 2025 sai teatavaks, et PRADA Group omandab itaalia brändi Versace. See uudis tekitas vastakaid reaktsioone. Mõned nimetasid tehingut „kahe ikoonilise itaalia brändi liitmiseks“ ja rõõmustasid ühinemise üle, teised, sealhulgas mina, suhtusid sellesse skeptiliselt. Siin on põhjus, miks.

 

Mis on PRADA Group?

Brändid Prada ja selle „noorem õde“ Miu Miu kuuluvad PRADA Groupi – konglomeraati, mis kasvas välja 1913. aastal Mario Prada asutatud ettevõttest. Pikka aega juhtisid ettevõtet disainer Miuccia Prada, asutaja lapselaps, ja tema abikaasa, ärimees Patrizio Bertelli. Just nemad muutsid Prada ülemaailmseks luksusbrändiks ning 1992. aastal lõi Miuccia Miu Miu – nooruslikuma ja eksperimentaalsema suunaga brändi.

 

PRADA Groupi laienemine

1990. ja 2000. aastatel ostsid prantsuse konglomeraadid, nagu LVMH ja Kering (toona Gucci Group), aktiivselt brände, luues võimsaid luksusimpeeriume. Nende eeskujust inspireerituna otsustas Patrizio Bertelli muuta PRADA Groupi Itaalia suurimaks luksuskonglomeraadiks. 1999. aastal omandas ettevõte enamusosalused kahes tuntud brändis – Helmut Lang ja Jil Sander. Need tehingud osutusid aga ebaõnnestunuks.

 

Helmut Lang

1999. aasta märtsis omandas PRADA Group 51% Helmut Langi brändi aktsiatest, mille asutas austria disainer Helmut Lang. Bränd oli tuntud oma avangardse stiili, uuendusliku lähenemise ja kvaliteetsete materjalide poolest. Kuid Langi loominguline ja kvaliteedile keskendunud lähenemine sattus konflikti Bertelli äristrateegiaga, mis seadis esikohale kasumi ja tõhususe.

 

2005. aastal lahkus Lang oma brändist, kuna ei leidnud juhtkonnaga kompromissi. Bertelli uskus, et bränd suudab toimida ka ilma asutajata, kuid eksis. Müük langes, Langile väärilist asendajat ei leitud ja lõpuks müüs PRADA Group brändi Jaapani ettevõttele Link Theory Holdings, mis omab seda siiani.

 

Jil Sander

Samal 1999. aastal omandas PRADA Group 75% saksa brändist Jil Sander, mis oli tuntud minimalistliku stiili ja laitmatu kvaliteedi poolest. Lugu kordus: brändi asutaja Jil Sander keskendus kvaliteedile ja parimatele kangastele, samas kui Bertelli tahtis tootmist odavamaks muuta, sealhulgas viia selle teistesse riikidesse. Kuus kuud pärast tehingut lahkus Sander brändist.

 

Pärast tema lahkumist vähenes kasum järsult. Bertelli veenis Sanderit 2003. aastal tagasi tulema, kuid 18 kuu pärast lahkus ta taas lahendamata konfliktide tõttu. 2012. aastal andis Sander brändile kolmanda võimaluse, luues mitu edukat kollektsiooni, kuid aasta hiljem lahkus ta moemaailmast isiklikel põhjustel. Täna kuulub Jil Sander OTB Groupile.

 

Mida oodata?

Praegu ei ole Patrizio Bertelli enam PRADA Groupi tegevjuht. Alates 2023. aastast on sellel positsioonil Andrea Guerra. Tahaks uskuda, et ettevõte on oma varasematest vigadest õppinud. Kõik loodavad, et Versace säilitab oma ainulaadse esteetika ega muutu Miu Miu sarnaseks. Meeleolu muutust võib märgata hiljutistes kampaaniates, kuid sellegipoolest usume parimasse!