Cristóbal Balenciaga on silmapaistev moekunstnik, kelle mõju kõrgmoele on jäänud ületamatuks tänu tema uuenduslikule lähenemisele ja unikaalsetele siluettidele. Ta sündis väikeses kalurilinnas ning läbis teekonna noorest talendist tunnustatud meistriks, keda austasid oma aja suurimad disainerid. Balenciaga bränd elab edasi tänaseni, kuid vähesed teavad, kust kõik alguse sai. Oleme kokku kogunud 10 võtmetähtsusega fakti moekunstniku elust, mis avavad tema teekonna kõrgmoe legendiks.
1. Hispaanlane, mitte prantslane!
Cristóbal Balenciaga ei ole prantslane, kuigi teda nimetatakse suureks Prantsuse moekunstnikuks. Ta asutas oma moemaja Pariisis, kuid alustas loomingulist teekonda kodumaal – Hispaanias. Balenciaga sündis 1895. aastal väikeses Guetaria linnas Baskimaal. Kui poiss oli vaid 11-aastane, suri tema isa ning ema, kes töötas õmblejana, kasvatas üksi viit last. Just tänu emale tutvus noor Cristóbal juba varakult lõikamise ja õmblemise kunstiga.
2. Esimene kleit 12-aastaselt
Oma esimese kleidi lõi Cristóbal 12-aastaselt markiis de Casa Torresele – oma ema püsikliendile. Legendi järgi nägi Cristóbal markiisi kleiti ja ütles, et suudab õmmelda talle veelgi elegantsema rõiva. Tulemus ületas kõik ootused: poisi talenti nähes otsustas markiis saada tema patrooniks ja rahastas tema õpinguid San Sebastiáni ateljees – tollal eliidi seas tuntud kuurortlinnas.
3. Sunnitud kolimine Pariisi
Noor disainer saavutas Hispaanias kiiresti populaarsuse. 22-aastaselt avas Cristóbal ateljee San Sebastiánis, kus tema klientide hulka kuulusid aristokraadid ja kuningliku perekonna liikmed. Seitse aastat hiljem avas ta esimese poe Madridis ja aasta hiljem ka Barcelonas. Kui poleks olnud Hispaania kodusõda, oleks Balenciaga tõenäoliselt jäänud kodumaale. Kuid olud sundisid teda Hispaaniast lahkuma ja ta kolis Pariisi, kus ta 1937. aastal esitles oma esimest kollektsiooni.
4. Oversized siluettide leiutamine
1950. aastatel tegi Cristóbal Balenciaga moes revolutsiooni, tutvustades arhitektuurseid oversized siluette. Need olid uuenduslikud ja isegi provokatiivsed ajastule, mis oli harjunud Christian Diori New Look stiilis lopsakate rõivastega. Balenciaga vabastas naise keha, pakkudes sellele mugavust ja uusi vorme. Tema ikooniliste siluettide hulka kuuluvad kotikleit, kookonkleit, trapetskleit ja nukukleit (babydoll dress). See arhitektuurne stiil sai Balenciaga tunnusmärgiks, mida kasutatakse nii kõrgmoes kui ka massiturul tänaseni.

Kotikleit

Kookonkleit
Foto: Jean-Pierre Dalbéra

Trapetskujuline mantel
Foto: Irekia

Nukukleit
Foto: Regan Vercruysse
5. Suurte moekunstnike tunnustus
Cristóbal Balenciaga talent tekitas imetlust kõigis – klientides, sõprades ja isegi kolleegides. Tema lähedane sõber Coco Chanel ütles: „Ta on meie kõigi meister. Ainus tõeline moekunstnik selle sõna tõelises tähenduses. Teised on lihtsalt disainerid.“ Christian Dior ütles Balenciaga kohta nii „Kõrgmood on nagu orkester, mille dirigent on Balenciaga. Meie, teised moekunstnikud, oleme muusikud ja järgime tema juhtimist.“ Vaatamata erinevatele lähenemistele pidasid Pariisi meistrid Balenciagat ühel meelel kõrgmoe geeniuseks.
6. Balenciaga ja Givenchy
Eriti lähedased suhted tekkisid Cristóbal Balenciagal Hubert de Givenchyga, kes oli temast 32 aastat noorem. Givenchy nimetas avalikult Balenciagat oma õpetajaks ja inspiratsiooniallikaks, imetledes tema tehnikat, uuendusi ja moe filosoofiat. Ta ammutas sageli inspiratsiooni Balenciaga loomingust ja tema enda stiil meenutas paljuski õpetaja käekirja, peegeldades sama elegantsi ja arhitektuurseid jooni. Asutades oma moemaja 1952. aastal, valis Givenchy asukohaks koha otse oma mentori ateljee vastas: Balenciaga moemaja asus aadressil Avenue George V 10 ja Givenchy asus teisel pool teed, aadressil Avenue George V 8.
7. Müstiline loomus
Cristóbal Balenciaga oli kinnine ja avalikkuse eest varjatud inimene. Ta ei ilmunud kunagi pärast moeetendusi külaliste ette ega viibinud ka proovides. Ühiskonnas levis isegi kuulujutt, et Balenciagat ei eksisteerigi. Kogu oma elu jooksul andis ta vaid kaks intervjuud ja ei armastanud pildistamist, eriti oma kuulsuse tipul. Ainsa erandi tegi ta oma esimese parfüümi Le Dix (Kümme) reklaami jaoks, mis sai nime tema ateljee aadressi järgi – Avenue George V 10.
8. Chaneli kättemaks
Balenciaga vastumeelsus pildistamise vastu viis ta kord tülli Coco Chaneliga. Ühel päeval pakkus Mademoiselle talle ühise pildistamise ajakirjale Women’s Wear Daily, kuid sai keeldumise. Chanel, kes oli juba ajakirjale foto lubanud, ei suutnud sellega leppida ja otsustas kätte maksta. Intervjuus vihjas ta Balenciaga seksuaalsele orientatsioonile, öeldes: „Ta ei tunne naiste kehasid, seepärast ta riietabki neid nii.“ See tegu haavas moekunstnikku sügavalt, sest ta varjas oma eraelu hoolikalt. Pärast seda nad enam ei suhelnud.
9. Vorm Air France’ile
1960. aastatel, mil massimood ja prêt-à-porter hakkasid domineerima, otsustas Balenciaga moest lahkuda. Ta ei aktsepteerinud masstootmist ja uskus kuni elu lõpuni, et „kõrgmood on surmavalt haavatud“. Ainsa erandi tegi ta Air France’i jaoks, luues 1960. aastate lõpus suve- ja talvevormi stjuardessidele. Kuid ka siin jäi Balenciaga endale truuks: lennujaamas loodi töökoda, kus ta isiklikult tagas igale stjuardessile ideaalse istuvuse. 1968. aastal sulges moekunstnik oma moemaja ja lahkus Pariisist.
10. Viimane meistriteos
Cristóbal Balenciaga viimaseks loominguks sai pulmakleit María del Carmen Martínez-Bordiúle, kindral Franco lapselapsele. Pulm toimus Madridis 1972. aastal. Kleidi kohta on säilinud vähe teavet ja selle asukoht on teadmata. Mõni nädal pärast pulmi lahkus Cristóbal Balenciaga siit ilmast 77-aastaselt.