24. mail 2025 toimus Narvas seni kõige mastaapsem moesündmus – Ida Mood 2025. Üritus kestis terve päeva ja hõlmas lisaks eesti disainerite kollektsioonide esitlustele ka moevaldkonna ekspertide loenguid ning vahetuspidu, kus külalised said vahetada või soetada ainulaadseid esemeid.
Haute Moodi toimetus kohtus Narva viimase viie aasta olulisimate moeshow’de korraldaja Viktoria Muskega. Tema juhtimisel on toimunud märgilised sündmused nagu Kinoff Moeshow 2021, Fair Enough 2022, Kinoff Moeshow 2022, Moepööre 2023 ja loomulikult Ida Mood 2025.
Viktoria sündis ja kasvas Narvas ning tundis juba lapsepõlvest sidet moemaailmaga. Pärast Tallinna Tehnikaülikooli lõpetamist otsustas ta avada oma loomingulist potentsiaali ja astus Eesti Kunstiakadeemiasse, kus õppis esmalt aksessuaaride disaini ning seejärel siirdus moedisaini korralduse erialale. Eksklusiivses intervjuus Haute Moodile jagas Viktoria oma kogemusi moesündmuste korraldamisest ja rääkis, millist kohta Narva tema arvates kohalikul moemaastikul hoiab.
Kuidas algas sinu teekond moeshow’de korraldamisel Narvas? Kas sinu õpingud Eesti Kunstiakadeemias või muu kogemus moeindustrias mõjutasid seda otsust?
Minu teekond moeshow’de korraldamisel Narvas algas 2021. aastal festivalil KinoFF, mis on PÖFFi tütarprojekt. Töötasin koos produtsendi Jana Budkovskajaga, kellel oli eelarve lisategevusteks. Otsustasime korraldada moeshow. Koos kahe inimesega tegime kõike intuitiivselt, ilma erialase kogemuseta. Alles pärast mitut show’d otsustasin õppida Eesti Kunstiakadeemias, et õppida seda professionaalselt tegema.
Sinu moeshow’d – Kinoff Moeshow, Fair Enough, Moepööre, Ida Mood – kannavad erinevaid nimesid. Millega see on seotud? Kas need peegeldavad erinevaid kontseptsioone, teemasid või koostööpartnereid?
Moeshow’de nimed on seotud sellega, millise ürituse raames need toimusid. Kinoff Moeshow korraldati KinoFF festivali raames, Fair Enough toimus samanimelise disaininädala osana, Moepööre Moeshow oli osa suuremast Moepööre projektist. Iga kord peegeldasid moeshow’d põhiürituse kontseptsiooni või koostööd. Sel aastal lõime aga Ida Moodi kui oma iseseisva brändi. Oleme piisavalt kaua töötanud teiste projektide heaks ja otsustasime, et on aeg arendada oma brändi. Nüüd, isegi kui teeme koostööd festivalidega, tahame edendada Ida Moodi kui iseseisvat brändi.

Kinoff Moeshow 2021.
Foto: Anastassia Volkova
Kinoff Moeshow 2021 oli sinu esimene moega seotud projekt. Milline oli sinu kogemus esimese show korraldamisel ja milliste raskustega sa kokku puutusid?
Suurim raskus oli see, et ma ei teadnud midagi ega tundnud kedagi. Pidin nullist üles ehitama kõik protsessid: otsima disainereid, meigikunstnikke, mudeleid, korraldama casting’uid, proove, line-up’i. Mingeid malle ei olnud, kõike tegime esimest korda, ilma valmis mehhanismideta. See oli tohutu töömaht, mis ei olnud seotud mitte niivõrd show’ga endaga, vaid selle korraldamise süsteemi loomisega. Nüüd on meil juba kogemused olemas, aga tookord alustasime täiesti puhtalt lehelt.
Kuidas on sinu meeskond moeshow’de korraldamiseks üles ehitatud? Kas töötad püsivate abiliste või spetsialistidega või eelistad ise võtmeprotsesse kontrollida?
Korraldajana kontrollin ma alati võtmeprotsesse, sest vastutan projekti eest. Rahaasjad, suhtlus partnerite ja disaineritega, meediaga – need on asjad, mida on raske delegeerida, eriti kui tegemist on minu juriidilise isiku või isiklike kontaktidega. Mõnda asja ma lihtsalt ei saa üle anda, sest partnerid tunnevad mind, mitte kedagi teist.
Meeskond sai alguse kolmest inimesest: mina, Oleg Trofimov ja Andriana Tšupova. Hiljem liitusid meiega Darja Burkova, Ilja Petrov, Anastasiya Rozenfeld – see on praegu meie põhi meeskond. Uusi inimesi võime kaasata, kui nad toovad projektile kasu ja neil on konkreetsed oskused, näiteks sotsiaalmeedia haldamine või sidemed disaineritega. Vastastikune panustamine on väga oluline: inimene teeb midagi projekti heaks ja projekt aitab tal end teostada. Lihtsalt niisama tulla ei õnnestu – vaja on motivatsiooni ja oskusi.
Ida Mood paistis sel aastal silma oma mastaapsuse ja mitmekesisusega: moeshow’d, professionaalide loengud, vahetuspidu. Mis inspireeris sind sellise formaadi loomiseks?
Tahtsime teha Ida Moodist mitte lihtsalt õhtuse moeshow, vaid terve päeva sündmuse, mis hoiaks inimesi hommikust õhtuni hõivatud. Selleks oli vaja programmi: loengud, vahetuspidu ja moeshow. Vahetuspidu tahtsime juba ammu Narva tuua – Tallinnas on sellised üritused populaarsed, aga meil neid polnud. Otsustasime katsetada, kas see toimib. Lisaks panime rõhku jätkusuutlikule moele. Ekspertide loengud selgitavad, mis on jätkusuutlik mood ja miks see on oluline, toetades seda ideed. Vahetuspidu näitab, kuidas see praktikas toimib, ja moeshow, kus disainerid kasutavad taaskasutust ja ümbertöödeldud materjale, võimendab kontseptsiooni. Tulemus on see, et inimene tuleb kohale, saab ekspertidelt uusi teadmisi, osaleb vahetuspeol, näeb kollektsioone laval ning lahkub mitte ainult uute asjadega, vaid ka ideedega teadlikust tarbimisest.

Ida Mood 2025.
Foto: Anastassia Volkova
Kuidas Narva elanikud sinu moeshow’sid vastu võtavad? Kas nad olid algusest peale sellisteks üritusteks valmis ja millist tagasisidet oled saanud?
Tagasiside Narva elanikelt on näha selles, et inimesed tulevad igal aastal moeshow’dele. Isegi kui me sel aastal tegime ürituse tasuliseks, oli saal täis. See näitab, et inimestele on see huvitav, nad on valmis pileteid ostma, et osaleda, vaadata, pildistada ja jagada. Alguses, kui alles alustasime, suhtusid paljud skeptiliselt. Tulid peamiselt tõelised moeentusiastid või need, keda sõbrad kutsusid. Aga iga aastaga publik kasvab. Inimesed harjuvad, näevad eelmiste ürituste fotosid, saavad aru, et see on lahe, ja tahavad olla osa projektist. Tuntus on kasvanud ja nüüd teab üha rohkem narvalasi, et meie linnas toimuvad sellised sündmused, ning nad liituvad rõõmuga.
Kuidas on viie aasta jooksul muutunud huvi moe ja moeshow’de vastu Narvas? Kas osalejaid, sponsoreid ja külastajaid on sinu üritustel rohkem?
Minu meelest on huvi moe vastu Narvas alati olnud – inimesed tahavad igal pool ja igal ajal kaunilt riietuda. Pole vahet, kas linn või küla, naised on alati õmmelnud, ümber teinud ja moega kaasas käinud. Lihtsalt 10 aastat tagasi ei korraldanud Narvas keegi moeshow’sid, kuigi vajadus oli olemas. Me nägime seda publikut ja otsustasime tuua disainerid ning korraldada show’sid. Sponsoreid on nüüd rohkem, sest sel aastal otsisime neid ise, varem tegelesid sellega festivalid. Osalejaid, eriti modelle, on alati piisavalt – Narva tüdrukud osalevad aktiivselt, neile meeldib võimalus ennast näidata.
Millisena näed Narva kohta Eesti moeindustrias? Kas sinu show’del osaleb palju kohalikke disainereid?
Narvas on moeindustria vähe arenenud, moedisainereid on vaid käputäis. On palju andekaid õmblejaid, rätsepaid ja ateljeetöötajaid, kes õmblevad tellimustööna või kodus, kuid nad ei ole disainerid. Disainer loob kollektsioone, lahendab mingit probleemi, väljendab ideed läbi rõivaste – näiteks toob esile ajaloolise teema või edendab jätkusuutlikku moodi. Rätsep lihtsalt õmbleb, ilma kontseptsioone loomata.
Samas on Narva linn, mida iseloomustab rikas tekstiilipärand, mis on tihedalt seotud Kreenholmi vabrikuga. Peaaegu igas peres oli keegi, kes töötas kangruna, õmblejana või kangavärvijana. Paljud Narva naised armastavad õmmelda tellimustööna või iseendale, käivad kutsekoolis õmblemiskursustel, et kodus rõivaid luua. Selline suhtumine kangastesse ja rõivastesse on Narva ainulaadne omadus, mida ei kohta Tallinnas ega Tartus. Vaatamata sellele potentsiaalile ja huvile ei olnud Narvas pikka aega moesündmusi. Me otsustasime seda muuta ja võtsime missiooniks tuua disainerid linna. Narva on disaineritele uus publik – inimesed, kes ei sõida Tallinna moeshow’dele. Disaineritele meeldib idee töötada linnaga, kus on selline pärand ja huvi moe vastu.

Ida Mood 2025. Narva brändi Red Island and Gallery kollektsioon.
Foto: Hertz Media Team
Kas plaanid järgmisel aastal jätkata moesündmuste korraldamist Narvas samas või veelgi suuremas formaadis? Millised on sinu plaanid?
Loodan, et järgmisel aastal jätkame, kuid praegu on raske öelda, kui mastaapne üritus tuleb. Sel aastal plaanime veel väikest koostööd Station Narva festivaliga, kui kõik klapib. Edasi vaatame olukorra järgi. Võib-olla teeme midagi vähem grandioosset, näiteks ainult moeshow. Aga traditsiooni tahaks jätkata, eriti kuna oleme juba mitu aastat selliseid sündmusi korraldanud.
Haute Mood Special: Kujuta ette, et sulle saadeti kutse mõne moebrändi moeshow esireale. Milline moebränd see oleks ja miks?
Valiksin esimese rea Maison Margiela moeshow’l. Uus loovjuht on brändi stiili suurepäraselt uuendanud, luues tugeva lähtepunkti. Tundub, et järgmine kollektsioon ei jää alla, ja seda on põnev jälgida.
Originaalintervjuu vene keeles tõlgiti eesti keelde maksimaalse täpsusega, säilitades originaali tähenduse ja stiili.