Vivienne Westwood on legendaarne Briti disainer, punkliikumise pioneer ja kirglik aktivist. Tema 1970. aastatel alguse saanud bränd võlus maailma provokatiivse segu ajaloopärandist, tänavakultuurist ja keskkonnateadlikkusest. Kollektsioonid nagu „Mini-Crini“ ja „Anglomania“ on saanud moeajaloo osaks, ning Westwoodi pulmakleidid muutusid miljonite unistuseks tänu seriaalile „Seks ja linn“.
Kuid brändi kõige äratuntavam tunnus on selle logo „Orb“. Eelmisel aastal vallutas TikToki pärlitest kolme niidiga kaelakee, ning sellest ajast saadik jahtivad moefännid üle maailma Vivienne Westwoodi ehteid.
Kuidas sündis „Orb“?
Logo lugu on sama provokatiivne nagu Vivienne ise.
1980. aastate lõpus, kui punkkultuur muutus peavooluks, otsustas Westwood valida uue suuna, ammutades inspiratsiooni Briti traditsioonidest. „Ma olen alati armastanud traditsioone… sa ei saa edasi liikuda, teadmata, kust sa tuled,“ ütles ta. Idee uue kollektsiooni jaoks sündis juhuslikust kohtumisest: Londoni metroos märkas Westwood 14-aastast tüdrukut, kes kandis Harris Tweedi jakki. See kangas inspireeris mitte ainult järgmist kollektsiooni, vaid ka legendaarse logo loomist.
Harris Tweed on kõrgeima kvaliteediga villane tviid, mida käsitsi koovad Šotimaa Väliste Hebriidide saarte elanikud. Selle materjali ajalugu ulatub umbes 180 aasta taha: tviidi tarniti Briti eliidile, kuninglikule perekonnale ja Šoti klannidele kiltide valmistamiseks. 20. sajandi alguses tõi tviidi suurenev nõudlus kaasa madalama kvaliteediga kangaste ilmumise turule. See sundis Harris Tweedi kaitsma oma nime kaubamärgiga – „Orb“, mis sümboliseerib kuninglikku võimukera.

Harris Tweedi kaubamärk
Foto: Giftzwerg 88
Harris Tweedi kangas mängis peaosa Westwoodi samanimelises Sügis-Talve 1987/88 kollektsioonis, mis oli pühendatud Briti pärandile. Just sellel moeshow’l esitles disainer esimest korda oma ikoonilist logot. See meenutas kahtlaselt Harris Tweedi kaubamärki, kuid oli täiendatud Saturni rõngaid meenutava detailiga, mis andis sellele punk-futuristliku hõngu. Logo kaunistas kollektsiooni nööpe ja dekoratiivseid elemente.
Harris Tweed Association süüdistas Westwoodi nende sümboli „ilmses omastamises“. Disainer eitas plagiaati, väites, et tema „Orb“ on austusavaldus Briti pärandile. Kohtuasja ei järgnenud: advokaadid leidsid, et logodel on piisavalt erinevusi. Lõpuks jõuti kompromissini – Westwood pidi kasutama oma „Orbi“ ainult tviidita esemetel –, kuid seda kokkulepet unustati peagi.
Inspiratsioon või plagiaat? Igaüks otsustab ise. Iroonilisel kombel oli see vaidlus kasulik mõlemale poolele. Tänu Westwoodile sai Harris Tweed tuntuks väljaspool Suurbritanniat, samas kui tviidi fännid avastasid Westwoodi mässumeelsed disainid. Nende koostöö jätkub tänaseni.