2. juunil 2025 kuulutas LVMH tegevjuht Bernard Arnault pressiteates Jonathan Andersoni oma põlvkonna kõige andekamaks disaineriks, nimetades teda Dior’i uueks loominguliseks juhiks. Esimest korda alates Christian Diori ajast ühendab moemaja mees-, nais- ja haute couture’i kollektsioonid ning aksessuaarid ühe juhi all. Eksperdid on arvutanud, et Anderson peab looma Diorile aastas 10 kollektsiooni. Arvestades tema enda brändi JW Anderson ja koostööd Uniqloga, kasvab see arv 18 kollektsioonini, mis teeb temast Karl Lagerfeldi aegadest saadik kõige produktiivsema disaineri.

 

Tema esimene meeste kollektsioon Diorile esitletakse varsti, 27. juunil. Moemaailm ootab seda verstaposti suure põnevusega, kuid meie seni uurime, kuidas Jonathan Anderson kujundas oma ainulaadse stiili ja milline oli tema tee moemaailma tippu.

 

 

Tulevase disaineri lapsepõlv

Jonathan William Anderson sündis 17. septembril 1984 Põhja-Iirimaal väikeses Magherafelt’i linnas. Tema isa oli professionaalne ragbimängija ja ema inglise ning prantsuse keele õpetaja. Andersonite peres sündis kaks last, Jonathan on vanim vend. Juba lapsepõlves paistis poiss silma laulmise, tantsimise ja draamakunstiga olles elav ja aktiivne. Algkoolis diagnoositi tal raske düsleksia, mis tekitas õppimisel raskusi.

 

Mood ümbritses Jonathani juba noorest east. Ta armastas sirvida moeajakirju ja tema emapoolne vanaisa omas suurt linatootmisettevõtet Lamonts. Andersonite pere polnud eriti rikas, kuid vanemate raske töö võimaldas neil omada villat Ibiza San Carlose külas, kuhu nad põgenesid Iirimaa külma kliima eest. Hiljem tunnistas Jonathan, et Iirimaa ja Ibiza kontrast mängis tema disainistiili kujundamisel võtmerolli. 

 

Jonathan tahtis saada… näitlejaks?

Olin hea, korralik laps; ma ei joonud ega suitsetanud. Aga kui ma Washingtonis lennukist maha astusin, läksin täiesti pööraseks. Päeval käisin draamakoolis, öösel pidutsesin. 

 

— Jonathan Anderson

18-aastaselt suundus Jonathan USAsse, unistades näitlejakarjäärist, moedisainist ta tollal ei mõelnudki. Ta veetis 18 kuud Washingtonis ja 6 kuud New Yorgis, õppides näitlemist. Näitlejakarjäär siiski ei õnnestunud: ainsaks rolliks jäi dublandi töö Howard Goodalli lavastuses „Suveöö unenägu“. Ometi osutus see kogemus määravaks — laval töötades mõistis ta, et kostüümid köidavad teda palju rohkem kui näitlemine.

 

Iirimaale naastes asus Jonathan tööle Dublini kaubanduskeskuses Brown Thomas, et katta õppimise võlad. Varsti kolis ta Londonisse, otsustades astuda mainekasse Central Saint Martins’i kolledžisse. Tema kandidatuuri ei võetud isegi ettevalmistuskursusele vastu. Ent kaotamata otsustuskindlust, astus Anderson Londoni moekolledžisse meeste moedisaini erialale.

 

Kursuse direktor Alan Cannon Jones meenutas Jonathani kui silmapaistvat isiksut. Kuigi ta viibis kolledžis harva, esitas ta projektid alati õigeaegselt, oskas aega planeerida ja lõi kasulikke sidemeid.

 

JW Andersoni tõus

Õpingute kõrvalt töötas Anderson Prada butiigis, kus kohtus Miuccia Prada paremkäe Manuela Pavesiga. Too nägi noormehes kohe tulevast tähte.

 

2005. aastal lõpetas Anderson Londoni moekolledži ja 2008. aastal asutas oma brändi JW Anderson, keskendudes algselt meeste rõivastele. Tema talent märgati kiiresti: 2010. aastal sai ta Briti moenõukogu NewGen komitee toetuse ja esitles esimest kollektsiooni Londoni moenädalal, pälvides tunnustust Topmani toetatud kollektsioonidega. Fännide palvel lansseeris Anderson samal aastal kapselkollektsiooni naistele, mis sai kriitikute heakskiidu ja teise NewGen toetuse.

 

 

2012. aasta septembris tegi Anderson koostööd jaemüüja Topshopiga, luues piiratud rõiva- ja aksessuaarikollektsiooni, mis müüdi tundide jooksul läbi. 2013. aasta veebruaris lõi ta Topshopile teise kollektsiooni ja juunis debüteeris Versace’i difusiooniliini Versus kollektsiooniga.

 

 

Loewe’i ajastu

Noore disaineri edu äratas LVMH tähelepanu. Bernard Arnault meenutas, kuidas ta kohtus 24-aastase Andersoniga JW Andersoni Pariisi showroomis: „Ta oli jutukas, suure visiooniga ja oma vanuse kohta hämmastavalt küps.“ 2013. aastal, kui Anderson oli 29-aastane, omandas LVMH vähemusosaluse JW Andersonis ja nimetas ta brändi Loewe loominguliseks juhiks, mis tol ajal polnud veel laialdaselt tuntud.

 

Kümne aastaga muutis Anderson Loewe üheks ihaldatuimaks luksusbrändiks. 2015. aastal sai ta esimese disainerina korraga British Fashion Awards’il parima meeste ja naiste disaini auhinnad. Samal aastal liitus ta LVMH auhinna žüriiga ja 2019. aastal nimetas Suurbritannia peaminister Theresa May ta Victoria ja Alberti muuseumi usaldusisikuks.

 

 

Andersoni juhtimisel sai Loewe’st kultuuriline fenomen. Bränd pääses regulaarselt Lysti edetabelite tippu, selle tooted ilmusid punastel vaipadel ja filmides, nagu „Väljakutsujad“ ja „Queer“. 2024. aasta Met Gala’l toetas Loewe üritust ja riietas 12 staari, sealhulgas Zendaya ja Ariana Grande, luues ajalooliste viidete, tehnoloogia ja sürrealismiga rikastatud kujundusi.

 

 

Uus peatükk Dior’is

Jonathan Anderson sai tuntuks oma ekstsentrilise, kuid rafineeritud androgüünse stiili poolest, ühendades klassikat avangardiga. Tema „peenelt ekstsentriline“ esteetika mõtestab ümber traditsioonilised siluetid asümmeetria, ebatavaliste proportsioonide ja ootamatute materjalide kaudu.

 

Andersoni nimetamine Dior’i loominguliseks juhiks avab tema karjääris uue peatüki. Talent ja töökus viisid ta rikkaliku pärandiga moemajja ning kogu moemaailm ootab põnevusega, kuidas ta Dior’i DNA-d ümber mõtestab. Arvestades tema edu Loewe’ga, on põhjust arvata, et see lugu saab olema vähemalt sama muljetavaldav.