See ei ole kott, see on Baguette!

 

— Carrie Bradshaw

 

Just nii parandas sarja „Seks ja linn“ kangelanna Carrie Bradshaw röövijat, kuigi kott siiski varastati. Tõepoolest, Fendi Baguette ei ole pelgalt kott, vaid tõeline popkultuuri ikoon. 2019. aastal, Y2K esteetika populaarsuse kasvades, tõi Fendi tagasi sarjast tuntud lillade litritega legendaarse koti. 2021. aastal ilmus Baguette taas Carrie Bradshaw’ga järjesarjas „And Just Like That“. Fendi Baguette on ajalukku läinud kui esimene It-bag: erinevalt Birkinist on seda võimalik osta taskukohasema hinnaga ja ilma mitmeaastase järjekorrata.

 

 

Idee ja sünd

Baguette esitleti esimest korda Fendi 1997. aasta Sügis-Talve kollektsiooni moeshow’l. Brändi loovjuhiks oli tollal Karl Lagerfeld, kuid aksessuaaride liini eest vastutas – ja vastutab tänaseni – Silvia Venturini Fendi, moemaja asutaja lapselaps.

 

Silvia lõi Baguette’i disaini, ammutades inspiratsiooni prantsuse naistest, kes kannavad saiakukke kaenla all. Kott paistis silma minimalistliku disaini ja kompaktse suurusega, eristudes 1990ndate mahukatest aksessuaaridest. Selle äratuntav FF „Zucca“ lukusti, mille Karl Lagerfeld kujundas juba 1965. aastal, sai koti signatuurelemendiks.

 

Murdepunkt

Raske uskuda, kuid alguses ei tekitanud Baguette isegi Fendi töötajate seas erilist elevust. Silvia nõudis siiski selle tootmisse laskmist – ja see otsus osutus õigeks. Koti tähetund saabus peagi.

 

Kõik muutus kultusliku seriaaliga „Seks ja linn“. Fendi oli üks esimestest luksusbrändidest, mis andis kostüümikunstnik Patricia Fieldile võteteks aksessuaare. „Kui Fendi meile esemeid laenas, tahtsid kõik sama teha. See oli meie jaoks määrav hetk,“ meenutas Field.

 

2000. aastal ilmunud kolmanda hooaja 17. osas näeme ikoonilist röövistseeni, kus Carrie kaitseb oma lillade litritega kaunistatud Baguette’i. Fraas „See ei ole kott, see on Baguette!“ sai legendaarseks ja kott ise sai moehuviliste ihaldusobjektiks kogu maailmas.

 

 

Baguette’i pärand

Baguette sillutas tee It-bag ajastule, luues uue standardi brändide turundusele popkultuuris. Pärast Sarah Jessica Parkerit hakkasid kotti kandma staarid ja stiiliikoonid, nagu Naomi Campbell, Julia Roberts, Jennifer Lopez ja Paris Hilton. Baguette’i osteti poodidest tormijooksuga ning Fendi pidi sisse viima ootenimekirjad.

 

Ligi 30 aasta jooksul on kott jäänud bestselleriks. Seda on taastutvustatud rohkem kui 1000 korra erinevates materjalides – nahast, karusnahast kuni teksa, žakaari ja litriteni. Märkimisväärsed on näiteks helmestikandiga Tucano ja piiratud tiraažiga Hand in Hand, mille valmistasid Itaalia eri piirkondade meistrid.

 

 

2019. aastal osales Sarah Jessica Parker kampaanias #BaguetteFriendsForever. 2022. aastal tähistas Fendi Baguette’i 25. juubelit New Yorgi moenädalal toimunud show’ga, mis oli esimene aksessuaarile pühendatud moeshow ajaloos. 2025. aastal, tähistades brändi 100. juubelit, taastutvustas Fendi Mamma Baguette’i, mis on pühendatud moemaja asutajale Adele Casagrande Fendile.