Hermèsi Birkin on tuntud isegi neile, kes on moest kaugel. See on luksuse ja staatuse sünonüüm, kultuslik aksessuaar, mida võib näha seriaalides ja filmides. Seda kannavad ja kollektsioneerivad staarid: Kim Kardashian, Jennifer Lopez, Eva Longoria, Lady Gaga, Victoria Beckham, Kate Moss – nimekiri on lõputu. Birkiniga seotud legendid räägivad ostujärjekorrast, mis võib väidetavalt kesta 5 aastat, ning vajadusest kulutada Hermèsi butiigis tohutu summa. Kas see on tõsi ja kuidas sai kott oma kultusliku It bag staatuse?
Birkini loomise lugu
1981. aastal kohtusid Pariisi–Londoni lennul juhuslikult näitlejanna Jane Birkin ja Hermèsi esimees Jean-Louis Dumas, kes oli brändi asutaja Thierry Hermèsi sugulane. Jane, 60.–70. aastate prantsuse kino täht ja lauljanna, oli tuntud oma loomuliku, rafineeritud ja kergelt hooletu stiili poolest. Koti asemel kasutas ta korvi, kuhu ta pani kõik oma asjad. Lennu ajal korvi sisu pudenes laiali ja Dumas küsis, miks ta ei kasuta mugavamat kotti. Jane vastas, et ei ole suutnud leida sobivat mudelit. Seepeale visandas Dumas paberist kotile uue koti eskiisi ja näitas seda näitlejannale. 1984. aastal sündis Birkin, mis sai nime oma inspiratsiooniallika järgi. See võitis kiiresti moesõprade südamed ja 90. aastatel saavutas kultusliku It Bag staatuse.

Jane Birkin
Foto: Roland Godefroy – Own work, 1985
Eksklusiivsus: tõde või müüt?
Viieaastased järjekorrad olid tõesti olemas, kuid 2010. aastatel loobus Hermès ametlikust ootenimekirjast tohutu nõudluse tõttu. See ei tähenda, et Birkin oleks nüüd lihtsam osta.
Kõik kotid valmistavad Hermèsi meistrid Prantsusmaal, kasutades parimat nahka (vasikas, krokodill, jaanalind, püüton). Ühe koti õmblemine võtab ühel meistril aega 2 kuni 5 päeva. Väärtust lisavad pallaadiumist või kullast furnituur, võtmega lukud, vahaga töödeldud niiskuskindlad niidid ja käsitsi tehtav “kalasaba” õmblus.
Birkin’it saab osta kahel viisil: Hermèsi butiigist või edasimüügi platvormidelt. Butiigis nõutakse „kliendiprofiili” – ostuajalugu (sallid, jalatsid, riided jne.), mis võib tähendada kümnete tuhandete dollarite kulutamist, et võita brändi usaldus ja saada pakkumine Birkin’it osta. Isegi suure ostuajalooga võib müüja pakkuda kotti oma äranägemise järgi.
Edasimüügil on asi lihtsam. Peale koti endise ei pea midagi ostma, kuid tuleb arvestada sarnase summaga nagu butiigis. Kui baasmudel maksab salongis umbes 10 000 eurot, võib sama mudel edasimüügi platvormidel maksta 20 000 eurot või rohkem.
Mis on fenomeni saladus?
Hermès ei reklaami Birkin’it, vaid hoiab tahtlikult kaupa defitsiidis, et säilitada huvi ja luksuslikku staatust. Kott pole pelgalt luksusese, vaid ka investeering: selle hind kasvab aastas umbes 14%. Näiteks Diamond Himalaya Birkin 30, mis on valmistatud Niloticuse krokodillinahast valge-halli gradiendiga, imiteerides Himaalaja mägesid, ning kaunistatud valge kulla ja teemantidega, müüdi 2022. aastal Sotheby’s oksjonil 450 000 dollari eest, saades oksjonite kalleimaks kotiks.