Charles Worthi nimi on täna tuttav vaid moeajaloolastele ja tõelistele moefännidele. Kuid just see „unustatud“ moekunstnik muutis moemaailma igaveseks, pannes aluse moetööstusele, nagu me seda praegu tunneme. Ta oli esimene ülemaailmselt tunnustatud disainer, loominguline visionäär, kes ei õmmelnud kleite pelgalt klientide tellimuse järgi, vaid aimas ette trende ja kujundas kõrgmoe stiili. Charles Worth on tõeline revolutsionäär, kelle pärand elab edasi siiani.

 

Charles Frederick Worth, 1892

Charles Frederick Worth, 1892

 

Lapsepõlv ja noorus

Charles Frederick Worth sündis 13. oktoobril 1825 Inglismaal Bourne’i linnas. Tema perekond oli küllaltki jõukas, kuid kui Charles oli 11-aastane, muutus kõik: isa kaotas suure osa varast alkoholi- ja hasartmängusõltuvuse tõttu. Poisil tuli varakult tööle asuda. Nii sattus ta moemaailma, töötades esmalt ettevõttes Swan & Edgar, mis tarnis kangaid naiste rõivastele, ning seejärel ettevõttes Lewis & Allenby, mis müüs Londonis siidi.

 

Vabal ajal armastas noor Charles külastada Londoni Rahvusgaleriid. Ta uuris tunde aega ilmalike daamide ja kuninglike isikute rõivaid, imetledes nende suurejoonelisust. Nooruk visandas kostüüme, unistades saada osaks sellest eliitmaailmast.

 

Charles Worth 14-aastaselt, 1839

Charles Worth 14-aastaselt, 1839

 

1845. aastal, olles 20-aastane ja täis ambitsioone, suundus Worth Pariisi vallutama. Seal asus ta tööle tuntud firmas Maison Gagelin, mis müüs kangaid, valmisrõivaid ja aksessuaare. Töökas ja andekas Charles tõusis kiiresti lihtsast müüjast haute couture’i osakonna juhiks. Siin sai ta esimest korda loomingulist vabadust ja lõi oma esimesed kleidid. Tema tööd võlusid Pariisi seltskonda. Worthi kleidid esitleti isegi Londoni (1851) ja Pariisi (1855) maailmanäitustel, kus need võitsid auhindu, tugevdades nii Maison Gagelin’i kui ka disaineri enda mainet.

 

Tee kuulsuseni

Edu võimaldas Worthil 1858. aastal avada koostöös äripartneri Otto Bobergh’iga esimene kõrgmoe maja ajaloos. Tol ajal oli ärimehe kaasamine moemaja loomiseks riskantne samm, kuid Worthi edu muutis selle mudeli moetööstuse standardiks. Moemaja nimetati Worth & Bobergh, kuid hiljem ostis Worth partneri osa välja, jättes nimeks House of Worth.

 

Selleks ajaks oli 33-aastane moekunstnik abielus ja kasvatas kahte last. Oma naise Marie Vernet’ga kohtus Charles Maison Gagelinis, kus nad koos töötasid. Marie’st sai mitte ainult tema elukaaslane, vaid ka müüja, kes esitles kleite klientidele abikaasa salongis.

 

Ühel päeval astus Worthi salongi printsess Pauline von Metternich. Võlutud peentest kleitidest ja Marie karismast, tellis printsess balliks kleidi. Worthi loodud kleit Pauline’ile lummas keisrinna Eugénie’t, Napoleon III abikaasat. Selle hiilgusest vaimustununa kutsus ta moekunstniku kohe paleesse, soovides sama luksuslikku rõivast.

 

Keisrinna Eugénie Charles Worthi loodud kleidis, 1853

Keisrinna Eugénie Charles Worthi loodud kleidis, 1853

 

Sellest hetkest sai Charles Worth Prantsusmaa keisrinna ametlik disainer. Tema kuulsus levis kiiresti üle Euroopa, meelitades kõrgaadlit, sealhulgas Austria keisrinna Elisabethi ja Vene impeeriumi monarhe. Worth oli esimene moekunstnik, kelle kleidid eksporditi Ameerikasse, võludes seal näitlejannasid ja seltskonnadaame.

 

Vene impeeriumi õukonnakleit, 1888

Vene impeeriumi õukonnakleit, 1888

 

Jõuka ameeriklanna Clara Mathewsi pulmakleit, 1880Foto: Elisa.rolle

Jõuka ameeriklanna Clara Mathewsi pulmakleit, 1880
Foto: Elisa.rolle

 

Moetööstuse leiutamine

Charles Frederick Worth tõi moes revolutsiooni, lihtsustades siluette ja loobudes liigsetest volangidest, eelistades elegantseid ja struktureeritud vorme. Ta rõhutas kangaste kvaliteeti ja meisterlikkust, luues peeneid kleite, mis tõstsid esile individuaalsust ja modernsust.

 

Worth asendas esimesena moenukud elavate modellidega, leiutades tänapäevase moedefilee eelkäija. Samuti jagas ta kollektsioonid hooaegadeks, nagu on kombeks tänapäeval: tema salongis esitleti kleite, mida sai tellida poole aasta pärast. Igal kleidil oli disaineri nimega silt – see, mis meile on tavaline, oli toona revolutsiooniline idee.

 

Worthi ja Boberghi kõrgmoe maja silt

Worthi ja Boberghi kõrgmoe maja silt

 

1868. aastal asutas Worth Kõrgmoe Sündikaadi (Chambre Syndicale de la Couture Parisienne), kindlustades endale „kõrgmoe isa“ tiitli. See organisatsioon kaitses moekunstnike huve, võitles disainide kopeerimise vastu ja kehtestas haute couture’i standardid, nagu eksklusiivsus ja käsitsitöö domineerimine. Sündikaat toimib tänaseni ja ainult selle nõuetele vastavad brändid võivad kanda „kõrgmoe“ maja nimetust.

 

Charles Worthi pärand

Charles Worth suri 10. märtsil 1895 69-aastaselt. Tema äri jätkasid pojad Gaston Lucien ja Jean Philippe. Jean Philippe’st sai loominguline juht, säilitades isa esteetika: luksuslikud kangad, rikkalikud detailid ja kleidid eliidile.

 

Mary Victoria Curzon Jean Philippe Worthi loodud kleidis, 1903

Mary Victoria Curzon Jean Philippe Worthi loodud kleidis, 1903

 

Worthi moemaja õitses kuni 1920. aastateni, kuid moesuundade vahetumine ja kasvav konkurents muutsid selle püsimise keeruliseks. 1956. aastal suleti Worthi moemaja, jättes kõrgmoe moemaailmas tohutu pärandi. Täna tegutseb moekunstniku kodulinnas Bourne’is tema elule pühendatud galerii, kus hoitakse arhiivifotosid, dokumente ja esemeid.